loading...
باشگاه هم اندیشان شبکه چهار
آخرین ارسال های انجمن
محمد بازدید : 196 دوشنبه 30 تیر 1393 نظرات (0)

همه ما می دانیم صحبت کردن با دوستان ، همکاران و آشنایان یکی از بزرگ ترین لذائذ زندگی است . ضمناً همه ی ما نیز از این نعمت خدادادی برخوردار هستیم . ولی افراد از نظر استفاده از این نعمت با هم تفاوت بسیار دارند . حال ببینیم چگونه باید از آن استفاده کرد....
1.طبیعی باشید:
غالباً نحوه ی بیان ما نشانگر شخصیت ماست . حال اگر بخواهیم در بیان خود تقلید کنیم ، در این صورت شخصیت خود را نیز تقلید کرده ایم . آیا تابحال زن یا مردی را دیده اید که سعی کند مثل شخص دیگری صحبت کند ؟ بنابراین متوجه شده اید که این نوع اشخاص سعی دارند تن صدا یا تکیه کلام خاصی را که مثلاً مربوط به فلان هنرپیشه است ، تقلید کنند . در حالی که اگر همین کوشش را برای طبیعی جلوه دادن خود به کار می بردند ، موفقیت بیشتری داشتند . باید توجه داشته باشید که اگر تقلید در جهت مثبت ، خوب و مفید باشد ، نه تنها بد نیست ، بلکه جنبه ی سازندگی نیز دارد.
2. بشاش باشید:
بدون شک گاهی موقعیتی پیش می آید که لازم است موقر و جدی باشیم . ولی در مواقع عادی ، سخنگوی خوب کسی است که خوشحال و بشاش باشد .کسانی که همیشه غمگین هستند یا از غم های خود صحبت می کنند ، کمتر مخاطب پیدا می کنند .گاهی برای ما حوادث ناگواری پیش می آید ولی منصفانه نیست که همه ی وقت خود را صرف بیان این نوع پیشامدها کنیم .
3.کسل کننده نباشید:
گاهی ممکن است بهترین دوست شما به خاطر اغراق گویی و خودستایی که در نحوه ی بیان شما دیده می شود ، شما را ترک کند و او را از دست بدهید . شاید مطلبی را که شما می خواهید بگویید ، واقعاً جالب باشد ولی ممکن است دوستان شما آن مطلب را چندین بار شنیده یا خوانده باشند . در مواقعی که بحث علمی است یا مربوط به تخصص ماست در این صورت می توانیم بیشتر صحبت کنیم.
اما همیشه در محاوره نمی توانیم بحث را به تخصص بکشانیم و درباره ی آن صحبت کنیم . اگر چنین کنیم در خسته کردن اطرافیان گوی سبقت را از دیگران ربوده ایم .
4. ازبدگویی بپرهیزیم:
بدگویی هرچند ساده باشد ، برخی از دوستان شما را خواهد رنجاند . غالباً همه ی ما علاقه داریم در مورد کارها و زندگی دیگران اطلاعاتی داشته باشیم . ولی بدگویی وبیان معایب دیگران در جمع ، مطلب دیگری است و نباید آن را نادیده گرفت . ضمناً هرگاه خواستید از کسی بدگویی کنید ، این چند سؤال را از خود بکنید: آیا این مطلب درست است ؟ آیا صحت دارد ؟ آیا تکرار کردن مطلب به وسیله ی من ، دردی را درمان می کند ؟ آیا لازم است که من این مطلب را تکرار کنم ؟
5.زیاد بحث ومجادله نکنید:
اغلب بحث ها به مجادله منتهی می شود یا اگر یک طرف قانع نشود ، طرف دیگر ناراضی می شود .کوشش کنید تا هنگامی که وارد شدن در بحث را ضروری نمی بینید ، خود را داخل آن نکنید . معمولاً بحث و مجادله ی دو یا چند دوست ، علاقه آن ها را نسبت به همدیگر کمتر می کند . ضمناً به یاد داشته باشید که بحث خوب و مفید می تواند ، اطلاعات و تجربه ی شما را به مقدار زیادی بیشتر کند .
6.به سخنان دیگران توجه کنید:
بسیاری از مردم فکر می کنند که اگر بیشتر صحبت کنند ، به همان نسبت شنونده ی بیشتری خواهند داشت . واقع این است که مکالمه ی بین دو نفر مثل جاده ای است که باید از دو طرف آن رفت و آمد شود . به عبارت ساده ترگوینده و شنونده باید به نوبت جای خود را عوض کنند . حال اگر گوینده ای همه ی وقت مکالمه را به خود اختصاص دهد ، در این بازی باخت با اوست . همین طور اگر شنونده هرگز سخن نگوید و تا پایان ساکت بنشیند ، دچار اشتباه شده است .
7.کم تر درباره ی خود صحبت کنید:
هر چه در سخنان شما کلمات من ، مال من ، به من وغیره بیشتر تکرار شود ، به همان نسبت نیز تعداد دوستان شما کمتر خواهد بود . اجازه ندهید همیشه همسر ، فرزند ، فامیل و غیره ی شما ، موضوع بحث باشد . بجز شما دیگران نیز هستند وآن ها هم فامیل و همسر و فرزند دارند . بگذارید آن ها نیز مطلبی در مورد خود بیان کنند .
8.درمورد مطلبی صحبت کنید که از آن اطلاع کافی داشته باشید:
همان طور که قبلاً گفتیم نحوه ی صحبت کردن شما تا حد زیادی می تواند معرف نحوه ی تفکر و شخصیت شما باشد . وقتی می خواهید در مورد مطلبی صحبت کنید ، سعی کنید همه ی جوانب آن را در نظر بگیرید . برای یک شخص هیچ چیز بدتر از آن نیست در باره ی مطلبی صحبت کند ولی از آن اطلاعی نداشته باشد و از خود اظهار عقیده ی بیجا کند .
همان طوری که اطلاع دارید ، هنر خوب صحبت کردن چیزی نیست که بتوان آن را در سرکلاس یاد گرفت . اگر شما به نکاتی که اشاره شد توجه کنید وآن ها را به کار ببرید ، مطمئن باشید شنونده ی بیشتری پیدا خواهید کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
باشگاه هم اندیشان شبکه چهار
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    کدوم بهتره
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1127
  • کل نظرات : 239
  • افراد آنلاین : 31
  • تعداد اعضا : 672
  • آی پی امروز : 125
  • آی پی دیروز : 98
  • بازدید امروز : 185
  • باردید دیروز : 190
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 185
  • بازدید ماه : 185
  • بازدید سال : 82,291
  • بازدید کلی : 885,130
  • کدهای اختصاصی
    امار